Grupni popust: Ratovi groupona – tamponeri napadaju

Grupni popustGodinu dana nakon što je način kupovine s grupnim popustom ušao u Hrvatsku, na domaćem webu se pojavilo ili se najavilo još desetak “groupon” projekata. Naime, svi su oni kopija principa rada prvog svjetskog weba za popularnu grupnu kupovinu. Groupon.com koji je nedavno odbio Googlovu ponudu za kupnju u iznosu od oko 6 milijardi dolara što dovoljno govori koliko je ovakav način poslovanja zapravo unosan jer Groupon.com posluje svega dvije godine. Dio toga kolača poželjeli su i hrvatski poduzetnici.

Popis hrvatskih groupona:

1. Kolektiva.hr – aktivan
2. KupiMe.hr – aktivan
3. PonudaDana.hr – aktivan
4. SviHappy.hr – aktivan, ali neredovit
5. Nepropustilica.com – neaktivan
6. GrupniPopust.hr – početak rada 10. siječnja
7. Povoljno.hr – aktivan
8. PlatiManje.com – u najavi
9. Grupnjak.hr – početak rada 18. siječnja
10. UhvatiVal.hr – u najavi
11. TiDamTiDam.hr – u najavi

U našem favorites folderu nazvanom Grouponi ovaj mjesec se pojavilo oko pet novih linkova. Prva je tu bila Kolektiva koja i danas kao leader u niši posluje najprepoznatljivije među hrvatskim građanima. Kolektiva se proširila i na regiju i odlično iskoristila prednost prvoga na tržištu. Osim uspješnog grupnog popusta za usluge, Kolektiva se pozicionirala i ponudom predmeta po sniženoj cijeni. S grupnim popustom se tako moglo kupiti u knjige u webshopu, ručno rađeni nakit, biljne kozmetičke preparate domaće proizvodnje, a najavljuju ovakav model poslovanja i u budućnosti. Iako je ovakav poslovni model zasad temeljen na promociji usluga obzirom na proizvodnu vrijednost te marže kojima su ograničeni ponuđači proizvoda i činjenicu da nemaju razinu fleksibilnosti cijene kao ponuđači usluga i KupiMe.hr je već u nekoliko navrata svojim kupcima omogućio kupnju proizvoda, rekao nam je Vanja Sertić iz KupiMe i dodao „Vjerujemo da će i ponuda proizvoda s vremenom rasti, kao sto rastemo i mi sami. Nakon uspjeha u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, uskoro pokrećemo biznis i u drugim državama u regiji.“ Kolektiva i KupiMe su međusobno, možemo slobodno reći, najveći konkurenti.

Princip rada web servisa za grupnu kupovinu vam je već vjerojatno poznat. Predstavlja se ponuda s velikim popustom koja postaje važeća ukoliko se proda određeni broj kupona (kupac kupon uzima za sebe ili kao poklon trećoj osobi), broj prodanih kupona, akcije i iznosa popusta se dogovara sa svakim, nazovimo, izvođačem ponude posebno kako bi i oni i servisi koji pružaju uslugu bili zadovoljni. (Ovdje bi htjeli spomenuti kako stranica SamoDanas.hr koja se u kontekstu grupne kupovine stalno spominje – nije nikako groupon niti po svojim karakteristikama zaslužuje biti u rangu servisa za grupnu kupovinu.) No, nas je zanimalo:

 

Što se događa ukoliko kupac NE realizira kupljeni kupon?
Od nekih izvođača usluga smo doznali kako se takvi kuponi ne isplaćuju izvođaču već novci ostaju servisu koji nudi uslugu i svu promociju oko te usluge. Željeli smo provjeriti tu informaciju kako bi kupci bili ispravno informirani o tome kome njihov novac odlazi u konačnici pa evo što smo saznali od servisa od kojih smo primili odgovor do ovoga trenutka.

Kolektiva je po tom pitanju prilično tajanstvena te naglašava kako su kod njih takvi slučajevi rijetki (osobno znamo za barem 2 neiskorištena kupona na primjeru jedne osobe iz čega se može zaključiti da i nije toliko rijetka pojava): “No unatoč tome, sustav plaćanja prema partneru koji je razvila Kolektiva predviđa i ovu mogućnost.” rekao nam je Ivan Božulić iz Kolektive no nije pojasnio kako. Otvoreniji odgovor novijeg groupona Povoljno.hr nam je dao direktor Mario Zadravec. On je rekao: “Partneri se isplaćuju ukoliko se skupi minimalan broj kupaca za prolaz ponude i to nakon 30 dana. Ukoliko se kupon ne iskoristi servis polaže pravo na iznos neiskorištenih kupona.” Ipak čini se da ne funkcioniraju svi po ovom principu. Ana Sikić odlučno kaže “SviHappy.hr nikada nije zadržao novce niti ima pravo zadržati novac koji po ugovoru pripadaju izvršitelju usluge, bez obzira da li klijent upotrijebio kupon ili ne.” Ovaj princip će predstaviti i na grouponu Grupnipopust.hr. Početak rada je najavljen za 10. siječnja, a o uzimanju novca neiskorištenih kupona kažu kako to kod njih neće biti praksa. “Kod nas je pravilo da svi novci od prodanih kupona idu vlasniku ponude, ponuđaču, bez obzira da li je kupac iskoristio kupon ili ne, to je dalje stvar odnosa kupca i ponuđača, napominjem, kod nas.” rekao nam je voditelj projekta Daniel Pavelić.

Smatramo važnim upoznati potencijalne klijente servisa s ovim opcijama kako bi se mogli odlučiti za najpovoljniji izbor kod stavljanja ponude jer ukoliko recimo zadržavaju sav novac onda bez straha mogu dati veći popust, ali i kupce koji ne iskoriste kupon da znaju kuda u kojem slučaju odlazi njihov novac. Ova informacija možebitno potakne iskorištavanje kupona, a samim time i veću korist izvođačima ponude, a analogno tome i više ponuda s većim popustima. S druge strane ne treba zaboraviti veliku marketinšku snagu koju ima jedna Kolektiva i koja unatoč možda nepovoljnijim uvjetima predstavljanja ponude može pružiti veći doseg i vidljivost na tržištu svome klijentu. Tu dolazimo do pitanja:

Hoćemo li se ugušiti u broju web servisa ovoga tipa i ima li mjesta za sve na našem, realno, malom tržištu?
“Sve dok su ponude različite i želje kupaca su različite, stoga smatramo da je uvjet za svačije pozitivno poslovanje različitost ponuda. Dok je to tako svi imamo svoje mjesto i ciljanu publiku na tržištu. Čak je bolje da je više servisa jer to jamči popularizaciju ovakvog tipa poslovanja.” kaže Daniel Pavelić iz Grupnog popusta. On smatra kako će njihova prednost biti u tome što će se orijentirati na manje sredine gdje još nema takvih ponuda. Kao snagu ističe i njihov fer odnos: “Jamčimo ponuđačima bolje uvjete od ostalih uz isti doseg, imamo odličnu web podršku i vrlo smo motivirani napraviti dobar posao, a kupcima obećavamo i osiguravamo fer i poštene uvjete pri iskorištavanju kupljenih kupona.”

Nešto suzdržanije je bila Ana Sikić iz SviHappy.hr koja smatra kako sve ovisi o očekivanjima investitora i apetitima istih. “Činjenica je da Hrvatska s tim i Zagreb kao centar jesu premalo tržište da bi kvalitetno egzistiralo 10 groupon sajtova.” komentirala je. Iz Povoljno.hr su bili vrlo konkretni u stavu: “U Hrvatskoj ima mjesta za eventualno 4-5 servisa.” izjavio je Mario Zadravec. Slično mišljenje dijele i Kolektivci koji ne vide konkurenciju u tamponerima jer kao što kažu “Ima mjesta i za više od desetak servisa koji su zadovoljni preživljavanjem, egzistiranjem na rubu profitabilnosti i kopiranjem najjednostavnijih funkcionalnosti jačih igrača. Povrh njih može postojati i nekoliko jačih servisa, no najbolji može biti samo jedan.” Sličnog razmišljanja je i Vanja Sertić iz KupiMe.hr koji pozdravlja, ali i upozorava konkurenciju: “Uvijek je zdrava konkurencija dobra, tjera nas da budemo bolji! Međutim, treba biti svjestan da ovaj biznis zahtijeva puno više od podizanja nove ponude svaki dan. Potrebna je strategija i konstantno ulaganje u razvoj biznisa, marketing, adrenalin, volja i naravno dobar tim ljudi koji žive biznis.”

Za najavu svoga dolaska većina groupona je izabrala društvene mreže Facebook i Twitter te smo upravo iz tog razloga krenuli u cijelu ovu priču. Pravilo je postalo najavljivati servis mjesecima unaprijed što je po našim procjenama predugo jer recimo Grupnipopust.hr na Facebooku nas je već počeo navoditi na mišljenje hoće li išta biti od toga i stvorio se određeni zamor u praćenju servisa bez konkretnih ponuda. Prisutnost na društvenim medijima trenutno odrađuju iz svojih redova no po potrebi će angažirati vanjske suradnike, a potreba bi se mogla javiti uskoro ukoliko im core dio posla krene prema očekivanom. SviHappy.hr ima angažiranu agenciju Young & lovely production, agenciju su angažirali i iz Povoljno.hr servisa, dok je Kolektiva odnedavno je ovaj zadatak delegirala kreativnom odjelu unutar tvrtke. KupiMe pak outsourca svoju community managericu.

Provizije
Provizije koje grouponi uzimaju od svojih partnera za one za koje smo dobili informaciju su: Grupnipopust.hr – od 15% na više, SviHappy.hr – 50%, Povoljno.hr – do 50%, Kolektiva.hr – poslovna tajna, KupiMe.hr – poslovna tajna. U proviziju je uključena marketinška aktivnost i administracija.

S obzirom da je sve počelo s Grouponom s njima i završavamo. Odlična promocija ovoga ionako popularnog servisa stigla je neki dan u vidu ni manje ni više nego – prošnje. Gregova djevojka Dana je veliki fan ovoga servisa (a ako imaju stalne kozmetičke ponude kao i naši, nije ni čudno) i svaki dan ga posjećuje pa je Greg vidio prigodu za originalnu prošnju (ne mora nam se sviđati, ali činjenica je da je to prvi put izvedeno). Srećom, sada buduća mladenka, je kliknula – Kupi i sve je završilo veselo za sve uključene za razliku od fijaska nesuđenoga mladoženje sa stadiona. Baš nas zanima kakve inovativne metode promocije bi mogli smisliti naši leaderi i tamponeri u ovoj niši jer nakon hrvatskoga groupon booma svima će im trebati dobra promocija.

Prilikom kreiranja članka kontaktirani su svi navedeni servisi, a u tekst su uvršteni odgovori koji su nam pristigli do trenutka objave.

One Comment

  • co 10.01.11. at 12:51

    Odličan članak i blog! Redovito čitam 🙂

One Trackback

Leave a Reply

Your email address will not be published.